Pasar Tanah Abang: Destinasi Utama Pelancong Malaysia

Kalau pelancong Malaysia turun ke Jakarta apa yang dicari? Macam-macam. Untungnya di sini “macam-macam ada….” (seperti iklan Astro di Malaysia dulu. Sekarang sudah tak de ke?).

Kalau perempuan tentu saja belanja adalah misi utama. Untuk program ini tak ada tempat lain yang paling banyak diminati selain Pasar Tanah Abang dan Pasar Pagi Mangga Dua. Kedua pasar itu suasananya memang serupa pasar tradisional. Makananya, tawar menawar harga bukanlah sesuatu yang haram. Malah dianujurkan.

Pasar Tanah Abang, sebelum dibangun menjadi sebuah bangunan 12 tingkat pada mulanya memang hanyalah pasar tradisional yang sudah ada di sana sejak 300 tahun lalu. Macam-macam ada. dari kain, mukena, baju muslim, handbag, sepatu, semua ada di sini dengan harga yang sangat murah.

Hari-hari biasa pasar tradisional yang sudah bertukar menjadi pasar modern ini dikunjungi oleh lebih dari 50 ribu orang. Malah pada hari Jumaat dan Sabtu, orang yang datang belanja seramai 75 ribu. Diantara mereka banyak yang dari negara jiran, terutamanya Malaysia. Kata beberapa pedagang yang saya wawancarai, rakyat Malaysia yang shopping di Tanah Abang rata-rata datang berombongan. Ada yang hanya bersama keluarga, ada yang sepuluh orang, ada pula yang datang mengguna 2 bas persiaran.

Rahmi, seorang peniaga mukena mengatakan, selain para pelancong yang belanja untuk dipakai sendiri, ramai pula peniaga Malaysia yang datang belanja untuk di jual semula di Malaysia. Nah yang ini, saya juga punya kawan rapat seorang wartawan Malaysia. Dia orang kalau pulang ke Malaysia selalu bawa baju dan kain dari Tanah Abang untuk dijual semula di Malaysia. Katanya untungnya lumayan. Barangan di Tanah Abang harga sangat murah, kualiti pun ok.

Didik Budiarto

1 Comment

  1. tanah abang memang menarik. dulu saya pernah ke sana waktu belum dibanung seperti sekarang. Wah panas, sumpek dan banyak copet pula. Tapi katanya sekarang dah aman dan nyaman ya? ber AC pula. Jadi penegn datang lagi.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.